Żywność funkcjonalna – co to takiego?

Żywność funkcjonalna – co to takiego?

Bardzo ważną rolę w odżywianiu człowieka odgrywa żywność funkcjonalna. To specjalne produkty spożywcze, które wykazują korzystny i udokumentowany wpływ na zdrowie – ponad ten, który wynika z obecności składników odżywczych tradycyjnie uznanych za niezbędne.

Żywność funkcjonalna – zalety

Żywność funkcjonalna ma korzystny wpływ na jedną lub więcej funkcji organizmu ponad efekt odżywczy, który polega na poprawie stanu zdrowia oraz samopoczucia. Naturalne składniki bioaktywne stosowane w żywności funkcjonalnej to błonnik pokarmowy (pektyny, ligniny). Składniki te przeciwdziałają zaparciom i nowotworom jelita grubego, a także wpływają na zmniejszenie stężenia cholesterolu we krwi (tylko błonnik rozpuszczalny). Innym przykładem są prebiotyki (inaczej oligosacharydy): inulina, oligofruktoza. Mają one za zadanie stymulację rozwoju probiotycznej flory jelitowej. Inulina występuje w cykorii, naci i korzeniach dalii, karczochach i mleczach.

Co się zalicza do żywności funkcjonalnej

Fruktooligosacharydy to również prebiotyki występujące w pomidorach, cebuli, czosnku i bananach. Hamują rozwój bakterii gnilnych. Aminokwasy, peptydy i białka to kwas glutaminowy, glutation oraz hydrolizaty białkowe. Regulują one procesy metaboliczne i zapewniają prawidłową budowę tkanek.

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe – linolowy i linolenowy – przeciwdziałają chorobom krążenia, a także zapewniają prawidłowy rozwój układu nerwowego. Witaminy regulują procesy metaboliczne i stymulują układ odpornościowy. Z kolei składniki mineralne zapewniają prawidłową mineralizacje kości, jak również stymulują cały układ odpornościowy.

Flawonoidy, karotenoidy przeciwdziałają nowotworom, usprawniają proces metaboliczny i poprawiają nastrój. Bakterie fermentacji mlekowej (probiotyki) lactobacillus, bifidobacteriumbifidum. Ich obecność chroni organizm przed bakteriami chorobotwórczymi i grzybami. Bakterie te są pożyteczne, gdyż wspomagają trawienie, przyswajanie przez organizm wielu korzystnych składników odżywczych. W jelicie grubym ułatwiają wchłanianie żelaza, fosfory, wapnia, regulują wchłanianie cholesterolu z jelit i zapobiegają miażdżycy.

Proponuję Państwu nie samą dietę, ale zdrowy styl odżywiania się i życia. Zapraszam serdecznie do swojego gabinetu.

 

ZAPRASZAMY NA KONSULTACJE DIETETYCZNE