Najlepszy rodzaj diety – jedz wszystko, ale w odpowiednich proporcjach!

Najlepszy rodzaj diety – jedz wszystko, ale w odpowiednich proporcjach!

Przez ostatnie lata pojawiają się coraz to nowe diety: Atkinsa, dr Kwaśniewskiego, dr Dukana. Wszystkie jednak budzą kontrowersje. Zwykle kończą się na tym, że kilogramy wracają szybciej niż znikają. 90% osób, które stosują diety odchudzające dopada tzw. efekt jo-jo, czyli niemal natychmiastowy powrót do wagi sprzed schudnięcia. Proponuję diety, które opierają się na jedzeniu wszystkiego, ale w odpowiednich proporcjach oraz odpowiednie łączenie składników.

Jak zacząć się zdrowo odżywiać?

Zacznijmy od tego, że przestaniemy liczyć kalorie zjadane przez nas każdego dnia. Ważne są natomiast proporcje białka, tłuszczów, węglowodanów oraz odpowiednie ich łączenie, w zależności od tego ile chcemy schudnąć.

Najważniejsze w dietach redukcyjnych jest białko – jest ono materiałem budulcowym mięśni oraz podnosi metabolizm naszego organizmu. Na drugim miejscu jest tłuszcz roślinny. Potrawy, w których on występuje są bardzo sycące – tłumią uczucie głodu. Na ostatnim miejscu są węglowodany – są pożywką dla mózgu i dostarczają energii, tak więc są potrzebne, ale nie w dużych ilościach. Dlaczego? Organizm nadmiar węglowodanów przetwarza w tłuszcz, więc jeżeli musimy je zjeść, to powinny to być węglowodany złożone, które mają dłuższy czas wchłaniania.

Czego nie jeść?

Produkty, które są z zabronione w diecie to:

  • słodycze,
  • pieczywo z białej mąki,
  • hamburgery,
  • fast-food,
  • frytki,
  • chipsy,
  • smażone mięso
  • owoce w dużej ilości.

Jeżeli musisz zjeść owoce, to nie na wieczór tylko na drugie śniadanie i nie razem z innymi składnikami – owoce, które trawimy fermentują, dlatego należy je jeść samemu. Produkty dozwolone w diecie to ryby, wszystkie warzywa zielone, czerwone, mięso, jogurty naturalne, twarożek. Nieraz również ciemne pieczywo razowe, w zależności ile chcemy schudnąć oraz w jakim jesteśmy wieku. Jeżeli wkraczamy w okres tzw. stabilizacji diety, czyli kiedy waga zostaje na tym samym poziomie i nie idzie już w dół, możemy włączyć ciemny ryż i ciemny makaron, ale nie łączyć go z mięsem, tylko z warzywami. Na drugi dzień możemy jeść mięso też z warzywami – musimy tylko odpowiednio łączyć składniki. Jeżeli znów zaczniemy nieznacznie tyć, możemy ponownie ograniczyć węglowodany. Pamiętajmy również o dużej ilości wody – minimum 2 litry dziennie.

Proponuję Państwu nie samą dietę, ale zdrowy styl odżywiania się i życia. Zapraszam serdecznie do swojego gabinetu.

AUTOR: mgr Agnieszka Kaźmierska (specjalista fizjoterapii, odnowy biologicznej, dietetyk, kosmetolog)

ZAPRASZAMY NA KONSULTACJE DIETETYCZNE