Dietetyczne sposoby na piękny wygląd

Dietetyczne sposoby na piękny wygląd

Sekret zdrowego i pięknego wyglądu tkwi w odpowiednim pielęgnowaniu ciała i twarzy, ale również w diecie i odżywianiu się. Skóra, włosy, paznokcie – czego nie powinno zabraknąć w naszej diecie, aby były piękne i zadbane? Gdy się źle odżywiamy nasza cera staje się ziemista, szara i pojawiają się na niej niedoskonałości oraz zmarszczki. Możemy ją jednak poprawić dzięki prawidłowemu odżywaniu.

Jakie witaminy odpowiadają za piękny wygląd?

  • Witamina E – zawiera antyoksydanty zwalczające wolne rodniki; odpowiedzialny za dotlenienie skóry. Zawierają ją oliwa z oliwek, oleje roślinne, ziarna zbóż, szpinak, kiełki pszenicy.
  • Witamina A – zapobiega powstawaniu zaskórniaków, wyrównuje keratynizację naskórka. Zawierają ją jaja ryb, warzywa, morele, pomidory, marchew, melony.
  • Witamina C – ujędrnia skórę, zwalcza wolne rodniki, wspomaga wytwarzanie kolagenu. Zawierają ją porzeczki, papryka, aronia, truskawki, cytrusy. Oprócz skóry w naszym wyglądzie ważne są również gęste włosy.

Co jeszcze wpływa na urodę pełną zdrowia i piękna?

Bardzo ważny jest krzem, który przyspiesza wzrost włosów i zapobiega ich rozdwajaniu. Zawierają go ziarna zbóż. Drugim ważnym pierwiastkiem jest magnez, który wzmacnia cebulki włosów; występuje w brokułach i orzechach. Żelazo, które również zapobiega wypadaniu włosów występuje z kolei w pomidorach, szpinaku, mięsie.
Za zdrowe paznokcie odpowiada przede wszystkim cynk. Występuje w orzechach, migdałach i ziarnach zbóż. Na stan paznokci odpowiadają również witaminy z grupy B oraz wapń, który możemy spotkać w soji, fasoli i brokułach. Zdrowe odżywianie zapobiega wielu różnym chorobom skóry – polega na dostarczeniu organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Niestety częste obserwuje się nieprawidłowy sposób żywienia ludzi, diety są źle zbilansowane. Każdy człowiek ma indywidualne zapotrzebowanie.

Najlepsze źródła witamin

Zasady prawidłowego żywienia, rekomendowane przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) uległy na przestrzeni lat różnym zmianom. Nauka o odżywianiu bardzo dynamicznie się rozwija, szczególnie w XX wieku. Współczesny styl żywienia, stres, używki czy brak relaksu może powodować zwiększone wydalanie niektórych witamin i mikroelementów, dlatego też prawidłowe żywienie należy do najważniejszych czynników środowiskowych człowieka.

Najlepszym źródłem witamin są bioflawonoidy, beta- karoten, d- panathenol, witamina C oraz E. Odżywianie skóry odbywa się drogą krwi. Z krwią tętniczą do komórek dostarczane są substancje energetyczne, budulcowe. Substancje energetyczne dostarczane są drogą krwi dzięki spalaniu węglowodanów. Otrzymane substancje wysokoenergetyczne umożliwiają komórką wytworzenie kolagenu, elastyny i keratyny.

Podstawowym budulcem keratyny są aminokwasy pozyskiwane przez organizm z białek podstawowych. Najważniejszym aminokwasem jest cysteina, która jest potrzebna do budowy kolagenu – brak witaminy C blokuje syntezę kolagenu. Człowiek nie wytwarza i nie magazynuje witaminy C. Codziennie ją pobiera z pokarmem. Prawidłowa bariera naskórka wymaga w diecie kwasu foliowego. Ten niezbędny składnik zamienia się w organizmie w „uszczelniający” naskórek kwas gamma linolenowy. Można znaleźć go w produktach z olejem ogórecznika i wiesiołka. Bogate w odżywcze składniki posiłki są bardzo ważne.

Prawidłowe nawyki żywieniowe

Posiłki należy spożywać o stałych porach – małe porcje, a często. Jedząc regularnie, unikając podjadania ciastek czy fast- foodów, dostarczamy organizmowi potrzebnej energii, witamin i mikroelementów. Ważnym czynnikiem jest również odpowiednie nawodnienie organizmu. Zalecane jest wypijanie dziennie około 2 litry wody niegazowanej. Woda oczyszcza organizm z toksyn, które spożywamy z żywnością.

Najcenniejsze jest wyrobienie odpowiednich nawyków żywieniowych, bo to co zjemy ma duży wpływ na kondycję naszej skóry, jak szybko pojawiają się pierwsze zmarszczki i jak długo skóra pozostaje gładka. Niszczenie skóry i proces starzenia spowodowane są głównie brakiem lub niedoborem niektórych pierwiastków i mikroelementów. Należy ograniczyć spożywanie soli, produktów z białej mąki i wędlin – do ich produkcji używane są nitrozyny, które łączą się z aminokwasami w żołądku i tworzą nitrozoaminy o działaniu rakotwórczym. Słowem, posiłki powinny być lekkostrawne.

W prawidłowym odżywianiu ważny jest umiar i różnorodność. Jeżeli będziemy stosować urozmaiconą dietę z warzyw, owoców i ziaren, z przewagą przekąsek surowych i gotowanych na parze, na pewno dostarczymy skórze dużo witamin oraz składników mineralnych potrzebnych do jej odnowy.

 

ZAPRASZAMY NA KONSULTACJE DIETETYCZNE